چاه آسانسور | چاهک آسانسور

آهن الات استراکچر آسانسور ، ریل ها ، کابین آسانسور و سایر متعلقات آسانسور قطعاتی هستند که درون چاه آسانسور نصب میگردند .

چاه آسانسور | چاهک آسانسور
گواهی استاندارد آسانسور

چاه آسانسور

چاه آسانسور قسمت مهم پروژه قبل از نصب است که تمام قطعات و تجهیزات در آن نصب می شود . آهن الات استراکچر آسانسور ، ریل ها ، اتاق آسانسور(کابین آسانسور) و سایر متعلقات آسانسور قطعاتی هستند که درون چاه آسانسور نصب میگردند . چاه آسانسور محیط ایزوله و نفوذ ناپذیری است که در مراحل اولیه ساخت ساختمان آماده می شود 

چاهک آسانسور

چاهک آسانسور


چاه به دو قسمت تقسیم می شود ، قسمت اول مسیر عمودی است که کابین در آن در حال حرکت است و قسمت دوم به چاهک معروف است . در چاهک آسانسور متعلقات گاورنر ، سکو بافرهای زیر کابین و کادر وزنه نصب می شود . چاهک آسانسور پایین تر از اولین ایستگاه قرار دارد.

جنس چاه آسانسور 


دیواره چاه آسانسور باید دارای استاندارد کافی باشد که این استاندارد شامل جنس بدنه ، نفوذ ناپذیری ، عاری از گرد و غبار ، استحکام کافی و ... است .
دیواره آسانسور عموما از جنس سیمان است که برای ظاهر بهتر در چاه آسانسور از سیمان سفید استفاده می کنند . اما اگر بجای سیمان از گچ استفاده شود می بایست روی گچ با رنگ روغنی کاملا پوشانده گردد .
یکی دیگر از ویژگی هایی که چاه آسانسور دارد نفوذ ناپذیری آن است که در مقابل آب و گرد غبار کاملا باید مصون باشد . استحکام دیواره باید به حدی باشد که تمام تنش های ناشی از اجزای نصب شده آسانسور ، ریل ها و کابین را تحمل کند . بدین صورت اگر تمام این بند ها رعایت شود یک چاه مطلوب را خواهیم داشت .

 

ابعاد چاه آسانسور


ابعاد چاه آسانسور به نقشه و طراحی اولیه و ظرفیت مورد نیاز کابین آن بستگی دارد . هر چه میزان مسافران و ظرفیت مورد نظر بالا باشد به همان میزان ابعاد چاه تاثیر می گیرد . اما موارد دیگری که در ابعاد چاه تاثیر می گذارد نوع ریل های آسانسور، نوع درب های آسانسور ، نوع کابین آسانسور یا حتی نوع وزنه های تعادل آسانسور می باشد.
 وزنه تعادلی که در آسانسورهای کششی نصب شده است باعث می شود فضای اشغالی آسانسور بیشتر می شود . پس آسانسور های کششی نسبت به آسانسور های هیدرولیکی به خصوص جک مستقیم ، نیاز به فضای بیشتری دارد و این امر باعث بزرگتر شدن ابعاد چاه مورد نیاز می باشد.
در نتیجه در شروع پروژه های ساختمانی می بایست تمامی موارد آسانسور مورد نیاز بررسی و در طراحی و معماری پروژه لحاظ گردد.


                                                              
جان پناه سرویس کار آسانسور در چاه آسانسور


 جان پناه سرویس کار آسانسور ، دو جایگاه دارد . اولین جایگاه در چاهک است که سرویس کار بتواند در موقعیت امنی در زیر کابین آسانسور قرار بگیرد . جایگاه دوم بالاتر از آخرین ایستگاه است که سرویس کار بتواند کار خود را روی کابین و در ارتفاع  با ایمنی و به دور از خطر جانی انجام دهد . این دو جایگاه اگر نباشند خطر جانی سرویسکارهای آسانسور را حین سرویس روی کابین و کف چاهک آسانسور تهدید می کند .
برای این مهم سازمان ملی استاندارد ایران بسیار سختگیر بوده و مقررات و ابعاد مورد نیاز را در استاندارد آسانسور تهیه و تدوین کرده است و در صورت عدم رعایت این مقررات ، آسانسور قابلیت دریافت گواهی تایید استاندارد را دارا نمی باشد.


قوانین آتش نشانی برای چاه آسانسور


یکی دیگر از موارد مهمی که در چاه آسانسور باید رعایت شود قوانین آتش نشانی است . برای ساخت چاه آسانسور علاوه بر استاندارد های مورد نیاز سازمان ملی استاندارد باید بازرسی از سمت سازمان آتش نشانی انجام  و تاییدیه گرفته شود .


 
روشنایی چاه آسانسور


وجود نور و روشنایی در چاه آسانسور از اهمیت بالایی برخوردار است . طبق قوانین استاندارد آسانسور می بایست سرتاسر چاه و چاهک و فضای بالاسری و روی کابین از نور مناسب جهت بازرسی و سرویس و نگهداری آسانسور برخوردار باشد. نور مناسب برای چاه و چاهک از مراحل اولیه نصب قطعات آسانسور و تا زمانی که آسانسور مورد بهره برداری هست می بایست تامین گردد .
 


چاه آسانسور

شرکت آسانسور پادرا از ساعت 8 صبح تا 8 شب آماده خدمت به شما مشتریان محترم و مراجعه کنندگان عزیز است . با توجه به شرایط موجود ، برای استعلام هزینه ها و ویژگی های سرویس و باخبر شدن از روند کاری می توانید با تلفن های ذیل با ما در ارتباط باشید.

 

021- 44960718
021- 91017204
09125570852

 

نظرات :
ارسال نظر :
آخرین مطالب :